Snel en veilig thuis met een open bussluis!

Tussen 13 juli en 10 augustus 2020 wordt de IJdoornlaan vanaf het Zuideinde in Landsmeer tot aan de gemeente Amsterdam vervangen. De gemeente Landsmeer heeft ervoor gekozen om het verkeer tijdens die periode om te leiden via Oostzaan (over de Haal) en via Kanaaldijk/van Beekstraat.

Volgens gegevens van de wethouder, gegeven in een interview met de LOL,   rijden dagelijks zo’n 15.000 voertuigen Landsmeer in en uit. Die zullen nu dus een flink stuk moeten omrijden. Via de Haal is dat zo’n 13 KM (+/- 23 minuten reistijd) en via Kanaaldijk/van Beekstraat zo’n 7 KM (+/- 18 minuten reistijd). Dat is gemiddeld 10 KM (+/- 20 minuten) extra per voertuig.

Per dag zal er dus zo’n 150.000 KM (!?!) extra gereden moeten worden en de bewoners zullen gezamenlijk zo’n 5000 UUR (!?!) per dag langer onderweg zijn. Daarbij komt nog dat de wegen waarover de omleiding plaatsvindt niet echt geschikt zijn voor zoveel extra verkeer. Dit zal leiden tot een onveiligere verkeerssituatie in Landsmeer zelf maar ook bij de buren van Oostzaan.

Daarom deze oproep aan de gemeente Landsmeer: open de bussluis!

Het openen van de bussluis onder de A10 voor al het verkeer voorkomt het rijden van onnodige extra kilometers én scheelt de bewoners een gigantische hoeveelheid extra reistijd. Beter voor het milieu én beter voor het humeur.

Het argument dat het veiliger is om verschillende soorten verkeer te scheiden bij de bussluis is een onzin argument. Normaal rijdt al het verkeer, te weten vrachtauto’s, personenauto’s, hulpdiensten en fietsers al over het Zuideinde. Dat zou nu opeens problemen opleveren bij het doortrekken van de weg met een paar honderd meter?

Teken daarom deze petitie om de gemeente Landsmeer te overtuigen om de bussluis te openen voor al het verkeer tijdens de werkzaamheden aan de IJdoornlaan.

Het delen van deze petitie met direct betrokkenen, inwoners van Landsmeer en Oostzaan, wordt op prijs gesteld.

Ferry van Beek (inwoner Landsmeer)